ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DO SAMODZIELNEJ REALIZACJI W DOMU część IV

Opublikowano: 2020-05-11 07:23, Numer artykułu: 27051 , Autor: E.Jagodzińska

TERAPIA LOGOPEDYCZNA- MATERIAŁY

REALIZUJĄCY: I. FRANKOWSKA

Drodzy Rodzice i drogie Dzieci :)

Witam Was ponownie i przesyłam nowy zestaw  ćwiczeń, które pomagają ładnie i poprawnie mówić. Tym razem proponuję zadania usprawniające funkcje oddychania oraz spostrzegawczości i pamięci słuchowej.

 

ZADANIE: 1

Odszukaj wyrazy, które rymuj asie z wyrazem mowa.

* Rodzic czyta wyrazy, dziecko próbuje wysłucha i wskazać wyrazy, które rymują się ze słowem mowa

 

MOWA

głowa                                    miś            woda

lody                   sowa

nowa                    noga             pogoda

 

ZADANIE: 2

Dokończ zdanie rymem.

Lata osa koło ……….

Leci muszka koło  ………

Owoce spadają, dzieci je  ……..

Adam maluje, mama ………

Sowa to mądra ……….

Wskoczę do wody dla  ……..

Mała  Ania nie jadła dzisiaj ………..

 

ZADANIE: 3

Odszukaj ukryte wyrazy w wyrazach (przykład: brak).

* Rodzic odczytuje wyrazy akcentując ukryty wyraz

* Możemy też skorzystać z drugiej wersji tego zadania: Polecenie- Jaki wyraz usłyszysz , gdy powiesz wyraz BRAK bez głoski B ?

dwór, czkawka, ekran, srogi, kosa, wakacje, mrok, zlew, uwaga

 

ZADANIE: 4

Ćwiczenie uważnego oddechu.

  • Zacznij od obserwacji swojego wdechu i wydechu: Bierzesz wdech nosem, czy ustami ?? Twój wdech jest długi, czy krótki?, Jaki jest twój wydech – szybki , czy powolny ?
  • Przyłóż swój palec  wskazujące na blat stołu lub kartki i przesuwaj go w takim tempie i tak długo jak trwa twój wydech – oddychaj spokojnie. Kiedy wdychasz- linia się unosi, kiedy wydychasz- linia opada.
  • Potrenuj  spokojne oddychanie  - aby różnica w długościach linii wdechu i wydechu była jak najmniejsza
  • Wykonaj ćwiczenie z płomieniem świeczki: Rób wydech na zapaloną świeczkę, tak kontroluj swój wydech by świeczka nie gasła, a płomień „tańczył”.

ZADANIE: 5

Ćwiczenie uważnego słuchania – Biblioteka dźwięków.

Jest mnóstwo znanych tobie dźwięków, które możesz usłyszeć, wyobrazić sobie, odtworzyć w pamięci lub narysować.

  • Spróbuj się na chwilę skoncentrować i usłysz pierwszy dźwięk dobiegający z otoczenia
  • spróbuj przypomnieć sobie i wysłuchać znane ci dźwięki (te, na które rzadko zwracasz swoją  uwagę) np.  bijące serce,  przełykanie śliny, pocieranie dłoni,  drapanie się po głowie itp.
  • A jaki dźwięk ma radość, smutek, strach, szczęście, gniew??? Spróbuj je nazwać, odtworzyć, narysować.

Życzę miłej pracy, pozdrawiam - logopeda :)