ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DO SAMODZIELNEJ REALIZACJI W DOMU część V

Opublikowano: 2020-05-25 09:57, Numer artykułu: 28047 , Autor: E.Jagodzińska

ZADANIE: 1

Zabawy słowem

Poniżej znajdują się pary wyrazów zróżnicowanych pod względem dźwięczności, rymu lub różniące się tylko jedna głoską. Wymawiaj poprawnie pary wyrazów.

koza – kosa                          krówka – mrówka                       beczka-  rzeczka

noże- nosze                          furtka – kurtka                            fotel-  hotel

bułka- półka                        łąka-  mąka                                    bąk-  pąk

bączek – pączek                kłódka-  łódka                                myszka-  szyszka

żebra- zebra                       muszka – puszka                           kaczka-  paczka

 

ZADANIE: 2

Praca z tekstem

  • Rodzic czyta tekst. Dziecko po uważnym słuchaniu odpowiada na zadane pytania do tekstu (całymi zdaniami), dbając o poprawną wymowę ćwiczonych głosek.
  • Rodzic ponownie czyta tekst ( wersy), dziecko powtarza je z pamięci.
  • Dziecko wymienia usłyszane w danym wersie wyrazy zawierające np. głoskę SZ, Ż, CZ
  • Dziecko wybiera wiersz , którego spróbuje nauczyć się na pamięć.

!!!!  Na każdym etapie pracy dbamy o poprawną wymowę ćwiczonych głosek.

 

WAŻKA I KASZKA

Miała Ważka problem ważki (ważny),

Nie lubiła Ważka kaszki.

Uwielbiała kaszaneczkę,

No i jeszcze goloneczkę.

Kaszki Ważka jeść nie chciała-

„Jestem duża, a nie mała”.

 

PYTANIA DO TEKSTU:

Czego nie lubiła jeść Ważka?

Co uwielbiała jeść Ważka?

Dlaczego Ważka nie lubiła jeść kaszki?

 

 

PASZTET

Kucharz Przemek pasztet piecze.

Najpyszniejszy pasztet w świecie!

Ach, ten pasztet, pyszny pasztet.

Od Warszawy aż po Taszkient. (stolica Uzbekistanu)

Kucharz tak rozmyśla sobie:

„Co ja z tym pasztetem zrobię?

Na talerzu go położę,

Dam widelce oraz noże,

Potem powiem: Mili goście,

O pasztetu porcje proście!

Pasztet pyszny, pasztet świeży

Na przyjęciu jeść należy”.

 

PYTANIA DO TEKSTU:

 

Jak miał na imię kucharz z wiersza?

Co piecze kucharz Przemek?

Co zamierza kucharz Przemek zrobić z pasztetem?

ZADANIE: 3

Rozwiązuj zagadki parami, a po rozwiązaniu wyraźnie powtórz oba wyrazy. Zwróć uwagę na ich podobieństwo.

Pies lubi ją obgryzać:   ……………………..

Cieszymy się gdy nas odwiedzi:    ……………………………

 

Zwierzę w paski:  ………………………….

U chudego można je policzyć:  ………………………..

Gdy boli idziemy do dentysty:  ………………………..

Ogromne drzewo:  …………………….

 

Żółty, rośnie na palmie:  …………………………….

Uważaj bo bodzie: ……………………………… 

 

ZADANIE: 4

Sprawdź jak zmienią się wyrazy gdy powiesz je bez głoski  R .

*Rodzic podaje dziecku  polecenie: Powiedz wyraz BRAĆ  bez głoski R     (BAĆ)                                                                                 

BRAĆ,  BRUK,  BRYCZKI,  DROGI,  DRESZCZ,  KROK,  GRUZ,  PARKA,  PRACZKA

 

ZADANIE: 5

Co to znaczy ……

*Dziecko uważnie słucha tekstu czytanego przez rodzica, a następnie próbuje     wyjaśnić – Co to znaczy … „Tyle co kot napłakał”.

Babcia Bartusia jest bardzo fajna, ale ma jedną wadę – ciągle każe mu jeść.

- Babciu nie tak dużo!- jęczał Bartuś na widok pełnego talerza zupy.

- Przecież przed chwilą jadłem śniadanie …

- A ile ty tam zjadłeś ?! – Babcia machnęła ręką, - tyle co kot napłakał ! …

Bartuś poczuł, że zaczyna go mdlić.

- Co?! – wymamrotał.  - To do mojego talerza napłakał kot ?!

Babcia nieomal parsknęła śmiechem…….  

 

                               

Życzę miłej pracy, pozdrawiam – logopeda J