ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DO SAMODZIELNEJ REALIZACJI W DOMU część V
ZADANIE: 1
Zabawy słowem
Poniżej znajdują się pary wyrazów zróżnicowanych pod względem dźwięczności, rymu lub różniące się tylko jedna głoską. Wymawiaj poprawnie pary wyrazów.
koza – kosa krówka – mrówka beczka- rzeczka
noże- nosze furtka – kurtka fotel- hotel
bułka- półka łąka- mąka bąk- pąk
bączek – pączek kłódka- łódka myszka- szyszka
żebra- zebra muszka – puszka kaczka- paczka
ZADANIE: 2
Praca z tekstem
- Rodzic czyta tekst. Dziecko po uważnym słuchaniu odpowiada na zadane pytania do tekstu (całymi zdaniami), dbając o poprawną wymowę ćwiczonych głosek.
- Rodzic ponownie czyta tekst ( wersy), dziecko powtarza je z pamięci.
- Dziecko wymienia usłyszane w danym wersie wyrazy zawierające np. głoskę SZ, Ż, CZ
- Dziecko wybiera wiersz , którego spróbuje nauczyć się na pamięć.
!!!! Na każdym etapie pracy dbamy o poprawną wymowę ćwiczonych głosek.
WAŻKA I KASZKA
Miała Ważka problem ważki (ważny),
Nie lubiła Ważka kaszki.
Uwielbiała kaszaneczkę,
No i jeszcze goloneczkę.
Kaszki Ważka jeść nie chciała-
„Jestem duża, a nie mała”.
PYTANIA DO TEKSTU:
Czego nie lubiła jeść Ważka?
Co uwielbiała jeść Ważka?
Dlaczego Ważka nie lubiła jeść kaszki?
PASZTET
Kucharz Przemek pasztet piecze.
Najpyszniejszy pasztet w świecie!
Ach, ten pasztet, pyszny pasztet.
Od Warszawy aż po Taszkient. (stolica Uzbekistanu)
Kucharz tak rozmyśla sobie:
„Co ja z tym pasztetem zrobię?
Na talerzu go położę,
Dam widelce oraz noże,
Potem powiem: Mili goście,
O pasztetu porcje proście!
Pasztet pyszny, pasztet świeży
Na przyjęciu jeść należy”.
PYTANIA DO TEKSTU:
Jak miał na imię kucharz z wiersza?
Co piecze kucharz Przemek?
Co zamierza kucharz Przemek zrobić z pasztetem?
ZADANIE: 3
Rozwiązuj zagadki parami, a po rozwiązaniu wyraźnie powtórz oba wyrazy. Zwróć uwagę na ich podobieństwo.
Pies lubi ją obgryzać: ……………………..
Cieszymy się gdy nas odwiedzi: ……………………………
Zwierzę w paski: ………………………….
U chudego można je policzyć: ………………………..
Gdy boli idziemy do dentysty: ………………………..
Ogromne drzewo: …………………….
Żółty, rośnie na palmie: …………………………….
Uważaj bo bodzie: ………………………………
ZADANIE: 4
Sprawdź jak zmienią się wyrazy gdy powiesz je bez głoski R .
*Rodzic podaje dziecku polecenie: Powiedz wyraz BRAĆ bez głoski R (BAĆ)
BRAĆ, BRUK, BRYCZKI, DROGI, DRESZCZ, KROK, GRUZ, PARKA, PRACZKA
ZADANIE: 5
Co to znaczy ……
*Dziecko uważnie słucha tekstu czytanego przez rodzica, a następnie próbuje wyjaśnić – Co to znaczy … „Tyle co kot napłakał”.
Babcia Bartusia jest bardzo fajna, ale ma jedną wadę – ciągle każe mu jeść.
- Babciu nie tak dużo!- jęczał Bartuś na widok pełnego talerza zupy.
- Przecież przed chwilą jadłem śniadanie …
- A ile ty tam zjadłeś ?! – Babcia machnęła ręką, - tyle co kot napłakał ! …
Bartuś poczuł, że zaczyna go mdlić.
- Co?! – wymamrotał. - To do mojego talerza napłakał kot ?!
Babcia nieomal parsknęła śmiechem…….
Życzę miłej pracy, pozdrawiam – logopeda J