CZWARTEK 16.04.2020 - MATERIAŁY GRUPA V
Dzień III 16.04
Witamy w kolejnym dniu wspólnych zabaw. Dzisiaj zajmiemy się mierzeniem długości, a w drugiej części naszego spotkania mamy dla was kilka zagadek związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Zapraszamy do zabawy!
Pani Beata i pani Honorata
1. Długi, krótki – zabawy w mierzeniu długości
Potrzebne będą: linijka, taśma miernicza, krawiecka, dwie kartki do zapisywania pomiarów (długości pomieszczeń i długości mebli), ołówek lub inne narzędzie do zapisywania, spora ilość kredek
1) mierzenie krokami i stopami
przed przystąpieniem do pomiarów rodzic rozmawia z dzieckiem o wielkości pomieszczeń w domu, aby je porównać zaproponujcie dziecku, żeby je zmierzyć. Zadajcie dziecku pytanie, czy wie czym to zrobić. Dziecko niech zaproponuje różne rozwiązania. Zaproponujcie, by zmierzyć pomieszczenia krokami. Mierzy najpierw dziecko, zapisujecie wynik na kartce, a potem dorosły, np. długość pokoju 15 kroków dziecka, 10 kroków dorosłego, kuchni 10 kroków dziecka, 8 kroków dorosłego, itd.
Wniosek: wyniki dziecka i dorosłego są różne
Dlaczego tak się stało? Może to dziecko pierwsze zauważy że tak jest, gdyż są różne długości kroków.
Spróbujcie teraz zmierzyć te same pomieszczenia stopami (dziecko i dorosły), przystawiając stopę za stopą.
Co teraz się stało? Czy wynik może teraz jest taki sam? Jeśli nie to dlaczego? Czy wasze stopy są jednakowej długości?
Wniosek: stopy dziecka i dorosłego mają różną wielkość
2) mierzenie dłonią i kredkami
Teraz zmierzcie długości, np. parapetów, blatów stołu, szafki, krzeseł
Przed przystąpieniem do mierzenia bez użycia miarek stopa za stopą, ani krokami tu się nie sprawdzi, więc jak inaczej możemy zmierzyć np. długość parapetu? Rodzic wyjaśni dziecku, że są jeszcze inne sposoby mierzenia, można mierzyć dłonią albo kredkami. Razem z rodzicem dokonuje pomiaru wybranych przez siebie przedmiotów, tak jak poprzednio zapiszcie wynik na kartce, ile dłoni się zmieściło na danej powierzchni, a ile kredek, i tak np. parapet to 10 dłoni, 9 kredek, biurko: 12 dłoni, 9 kredek itd.
Razem analizujecie wyniki zapisane na kartkach.
3) poznawanie narzędzi pomiaru długości
Jeśli posiadacie w domu różne narzędzia do mierzenia długości to pokażcie je dziecku, np. linijkę, miarę krawiecką, taśmę mierniczą itp. Porozmawiajcie o tych narzędziach, jak wyglądają, co mają wspólnego ( że są na nich kreski, cyferki), opowiedzcie, że dawno temu ludzie umówili się, że odtąd-dotąd to 1 centymetr, jeden metr ma sto centymetrów. Zademonstrujcie, jak się mierzy różne rzeczy, niech dziecko samo dokona pomiaru, a dorosły niech odczyta wynik.
2. Zagadki o zwierzętach z wiejskiego podwórka
1.Chodzi po podwórku, woła: kukuryku, on i jego przyjaciele mieszkają w kurniku. (kogut)
2.Bawię się w błocie, krzyczę: „kwiku, kwiku”, mieszkam w chlewiku (świnia)
3.Często wołam: me, me, me. Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)
4.Szybko biega, rży i parska, Na śniadanie – owsa garstka, potem w stajni grzecznie stoi. Czeka, aż go ktoś napoi. Ty odważnie podejdź doń, bo to jest po prostu … (koń)
5.Gdaczę sobie: ko, ko, ko, na śniadanie dam ci jajko. (kura)
6.Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy już odgadnie, bo to przecież… (cielę)
7.Tak cichutko chodzi, że go nikt nie słyszy. I dlatego bardzo boją się go myszy. (kot)
8.Dobre ma zwyczaje, ludziom mleko daje… (krowa)
9.Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą, kryją się od skrzydła, kiedy wroga zobaczą. (kurczęta)
10.Za kości rzucone dziękuje ogonem… (pies)
Ilustracje do zagadek w załączniku nr 1
Karty pracy na dziś:
Karta pracy cz. 4 str. 6 – naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach
Karta pracy cz.4 str. 7 – która tasiemka jest dłuższa
Dla dzieci, które nie posiadają książek w domu link do tych stron:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=8
Dziękujemy za wspólnie spędzony dzień.
Panie Beata i Honorata
Pliki do pobrania: