PIĄTEK 03.04.2020 - MATERIAŁY GRUPA IV
„Przepis na marcową pogodę”-zajęcia matematyczne-3.04.20r
Witajcie drogie dzieci!
Dziś zapraszamy Was do zabaw matematycznych oraz do wykonania kalendarza pogody.
Pozdrawiamy serdecznie!
p.Basia i p.Danka
1.Przygotowanie przepisu na marcową zupę. Liczenie składników wchodzących w skład potrawy.
-Przygotowujemy :kartoniki, na których są przedstawione różne symbole składników pogody:(słońce, słońce za chmurami, krople deszczu, płatki śniegu, płatki śniegu z deszczem,pioruny,wiatr,tęcza,mgła,deszcz ze śniegiem i piorun)-wybieramy ilustracje z załączników zjawiska atmosferyczne cz.1 i zjawiska atmosferyczne cz.2 i wycinamy –razem powinno ich być 10.
Załączniki: zjawiska atmosferyczne cz.1 i zjawiska atmosferyczne cz.2
-Dziecko wycina też garnek-załącznik garnek
(Wykorzystywaliśmy te symbole podczas zajęć 1.04)
-Kładziemy na dywanie wycięty z papieru garnek i rozkładamy dookoła wycięte symbole składników pogody. Rodzic proponuje dziecku przygotowanie przepisu na marcową zupę.Dziecko kolejno podaje składniki ,to znaczy podaje nazwę i liczbę poszczególnych składników (do 10).Następnie bierze odpowiedni symbol i umieszcza na sylwecie garnka. Kiedy wszystko co jest potrzebne (10 składników) znajdzie się w garnku, dziecko wstaje. Naśladując prawą ręką ruch mieszania zupy łyżką-miesza zupę. Następnie dziecko kładzie się na brzuchu (przed nim leży sylweta garnka) i mocno dmucha na garnek z jego zawartością.
Te kartoniki z symbolami pogody, które zsuną się z sylwety garnka ,są już miękkie. Dziecko może przeliczyć ile jest miękkich elementów. Jeśli w garnku zostały jeszcze składniki niedogotowane ,dziecko ponownie miesza zupę, kładzie się na brzuchu i dmucha. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad, aż do momentu, gdy wszystkie składniki w zupie będą miękkie ,czyli zdmuchnięte.
2.Wykonanie zadań z kart pracy cz.4 str.31 i 32
(Narysuj tyle elementów, ile wskazuje liczba. Połącz pętle z odpowiednimi liczbami.)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=33
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=34
3.Zapoznanie z kalendarzem pogody. Rozmowa na temat kalendarza pogody.
-Rodzic utrwala z dzieckiem znajomości pór roku(wiosna,lato,jesień, zima)- zadaje pytania:
Jaka to pora roku ,kiedy spadają liście z drzew? Kiedy opalamy się i bawimy na plaży? Kiedy pada śnieg i możemy lepić bałwana? Kiedy kwitną kwiaty, przylatują ptaki z ciepłych krajów?
-Utrwalenie znajomości nazw miesięcy.(Wspólnie głośno powtarzamy nazwy kolejno lub dziecko mówi nazwy samodzielnie )
-Utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia (jak wyżej)
4.Zaprojektowanie własnego kalendarza pogody.
-Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat, co powinno znaleźć się w takim kalendarzu.(nazwy miesięcy,nazwy dni tygodnia, obrazki elementów pogody, które można zaobserwować)
-Zaprojektowanie kalendarza pogody.
Potrzebne: kartka dla dziecka, kredki
Rodzic dzieli kartkę na siedem części. Kolejne części odpowiadają poszczególnym dniom tygodnia. Rodzic (lub dziecko, jak potrafi) oznacza rubryki-wpisuje nazwy dni tygodnia. Dziecko będzie rysować elementy pogody
(słońce, słońce za chmurką, chmurkę, deszcz, śnieg, pochylone drzewa-wiatr, tęczę, burzę ) w każdym dniu przez cały tydzień. (od dziś-czyli od piątku)
Celowo zaczynamy od piątku, gdyż dzieci mechanicznie uczą się na pamięć(wymienić dni tygodnia od poniedziałku jest im łatwo, ale od innego dnia sprawia im trudność).
-Oznaczanie pogody w kalendarzu:
Poniżej przedstawiamy wzór kalendarza pogody (propozycja).Kalendarz można przytwierdzić magnesem na lodówce i wtedy łatwiej będzie wypełniać go systematycznie.
KALENDARZ POGODY-KWIECIEŃ
piątek |
sobota |
niedziela |
poniedziałek |
wtorek |
środa |
czwartek |
|
|
|
|
|
|
|
Miłej zabawy!!!
Pliki do pobrania: