PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU NR 59 W BYDGOSZCZY

Opublikowano: 2023-06-15 21:12, Numer artykułu: 70120 , Autor: M.Olędzka

Podstawa prawna:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j.Dz.U.2020. poz.1280).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j.Dz.U. 2020.poz. 1309).

§1

1. Celem procedury jest:

1) ustalenie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom/opiekunom prawnym, nauczycielom;

2) określenie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3) wskazanie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentów związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

§2

1.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na  rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz  rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych  wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału  rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

2.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.

4.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami wychowanków/ opiekunami prawnymi;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

6. Dyrektor przedszkola, uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 5 warunki współpracy.

7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: rodziców wychowanka/ prawnych opiekunów, dyrektora przedszkola, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z wychowankiem, poradni, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

8. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formach:

1) zajęć rozwijających uzdolnienia

 2) zajęć specjalistycznych korekcyjno–kompensacyjnych

3) zajęć rozwijających kompetencje emocjonaln –społeczne

 4) zajęć o charakterze terapeutycznym

 5) zajęć logopedycznych

 6) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

7) porad i konsultacji.

§3

1. Dyrektor przedszkola:

1) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu;

2) ustala formy udzielania tej pomocy, wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy, okres jej udzielania;

3) powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

4) może powołać koordynatora do pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5) informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

6) wspomaga działania przedszkola w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2. Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:

1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków;

2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;

3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

4) współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym,  w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu  przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanka oraz planowania dalszych działań.

§4

1. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną:

1) w przypadku stwierdzenia, że wychowanek ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, rodzic/opiekun prawny wychowanka lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę,

2) dyrektor przedszkola zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin w przypadku pomocy świadczonej przez specjalistów: logopedę, psychologa, pedagoga specjalnego;

3) dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów wychowanka  o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, okresie jej udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane przez specjalistów;

4) po wyrażeniu zgody przez rodziców/prawnych opiekunów wychowanek objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną świadczoną przez specjalistów;

5) nauczyciele i specjaliści prowadzą z wychowankiem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy w roku dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, którą przekazują wychowawcy grupy;

6) dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku przechowywana jest w indywidualnej teczce wychowanka.

2. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną:

1) rodzic/opiekun prawny dostarcza do przedszkola opinię PPP,

2) opinia jest przechowywana w indywidualnej teczce wychowanka;

3) wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom pracującym  z dzieckiem najważniejsze informacje zawarte w opinii;

4) dyrektor przedszkola powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

5) wychowawca grupy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, o którym mowa w pkt.4, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

6) dyrektor przedszkola zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, ustala wymiar godzin oraz czas jej udzielania;

7) dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;

8) po wyrażeniu zgody przez rodziców/ prawnych opiekunów wychowanek objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną;

9) nauczyciele i specjaliści prowadzą z wychowankiem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno –pedagogicznej, którą przekazują wychowawcy grupy;

3. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno - pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną:

1) rodzic/ opiekun prawny dostarcza orzeczenie przedszkola,

2) dyrektor przedszkola powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

3) zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny,

4) dyrektor przedszkola ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz informuje na piśmie rodziców/ prawnych opiekunów wychowanka o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;

5) rodzice/ prawni opiekunowie zapoznają się z IPET-em, wyrażają lub nie wyrażają zgody na proponowane formy i sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej własnoręcznym podpisem;

6) dwa razy do roku: zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka wraz z oceną efektywności udzielanej pomocy, jeśli zachodzi potrzeba zespół dokonuje modyfikacji IPET-u;

7) rodzice/prawni opiekunowie wychowanka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach  zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu  wielospecjalistycznych ocen;

8) Dyrektor przedszkola zawiadamia rodziców/prawnych opiekunów wychowanka  o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu;

9) rodzic wychowanka/opiekun prawny otrzymuje kopię IPET-u oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka;

10) dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej dziecku przechowywana jest w indywidualnej teczce wychowanka.

 

WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW DO PROCEDURY OiUPPP

W PRZEDSZKOLU NR 59 W BYDGODZCZY

  1. Wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Zgoda rodziców na przeprowadzenie badanie i udział w zajęciach specjalistycznych.