PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU NR 59 W BYDGOSZCZY
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j.Dz.U.2020. poz.1280).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j.Dz.U. 2020.poz. 1309).
§1
1. Celem procedury jest:
1) ustalenie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom/opiekunom prawnym, nauczycielom;
2) określenie zasad dokumentowania i ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wskazanie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentów związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
§2
1.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
4.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami wychowanków/ opiekunami prawnymi;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. Dyrektor przedszkola, uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 5 warunki współpracy.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: rodziców wychowanka/ prawnych opiekunów, dyrektora przedszkola, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z wychowankiem, poradni, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formach:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia
2) zajęć specjalistycznych korekcyjno–kompensacyjnych
3) zajęć rozwijających kompetencje emocjonaln –społeczne
4) zajęć o charakterze terapeutycznym
5) zajęć logopedycznych
6) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
7) porad i konsultacji.
§3
1. Dyrektor przedszkola:
1) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu;
2) ustala formy udzielania tej pomocy, wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy, okres jej udzielania;
3) powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
4) może powołać koordynatora do pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) wspomaga działania przedszkola w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2. Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:
1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków;
2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;
3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu przedszkola, podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
4) współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanka oraz planowania dalszych działań.
§4
1. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną:
1) w przypadku stwierdzenia, że wychowanek ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, rodzic/opiekun prawny wychowanka lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę,
2) dyrektor przedszkola zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin w przypadku pomocy świadczonej przez specjalistów: logopedę, psychologa, pedagoga specjalnego;
3) dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, okresie jej udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane przez specjalistów;
4) po wyrażeniu zgody przez rodziców/prawnych opiekunów wychowanek objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną świadczoną przez specjalistów;
5) nauczyciele i specjaliści prowadzą z wychowankiem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy w roku dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, którą przekazują wychowawcy grupy;
6) dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku przechowywana jest w indywidualnej teczce wychowanka.
2. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną:
1) rodzic/opiekun prawny dostarcza do przedszkola opinię PPP,
2) opinia jest przechowywana w indywidualnej teczce wychowanka;
3) wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom pracującym z dzieckiem najważniejsze informacje zawarte w opinii;
4) dyrektor przedszkola powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
5) wychowawca grupy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, o którym mowa w pkt.4, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) dyrektor przedszkola zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, ustala wymiar godzin oraz czas jej udzielania;
7) dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
8) po wyrażeniu zgody przez rodziców/ prawnych opiekunów wychowanek objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
9) nauczyciele i specjaliści prowadzą z wychowankiem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno –pedagogicznej, którą przekazują wychowawcy grupy;
3. Objęcie wychowanka pomocą psychologiczno - pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną:
1) rodzic/ opiekun prawny dostarcza orzeczenie przedszkola,
2) dyrektor przedszkola powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
3) zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny,
4) dyrektor przedszkola ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz informuje na piśmie rodziców/ prawnych opiekunów wychowanka o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
5) rodzice/ prawni opiekunowie zapoznają się z IPET-em, wyrażają lub nie wyrażają zgody na proponowane formy i sposoby pomocy psychologiczno-pedagogicznej własnoręcznym podpisem;
6) dwa razy do roku: zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka wraz z oceną efektywności udzielanej pomocy, jeśli zachodzi potrzeba zespół dokonuje modyfikacji IPET-u;
7) rodzice/prawni opiekunowie wychowanka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen;
8) Dyrektor przedszkola zawiadamia rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu;
9) rodzic wychowanka/opiekun prawny otrzymuje kopię IPET-u oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania wychowanka;
10) dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej dziecku przechowywana jest w indywidualnej teczce wychowanka.
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW DO PROCEDURY OiUPPP
W PRZEDSZKOLU NR 59 W BYDGODZCZY
- Wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Zgoda rodziców na przeprowadzenie badanie i udział w zajęciach specjalistycznych.